In the spotlights

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPieter Beintema

Wie ben ik?

Ik ben Pieter Beintema. Ik ben geboren en getogen in Dokkum. Fries in hart en nieren. Sinds vele jaren getrouwd met Alie en samen hebben wij een dochter Marjan. In mijn vrije tijd doe ik vrijwilligerswerk. Ik ben lid van het dagelijks bestuur van de Classis Heerenveen van de Protestantse Kerk Nederland. Verder ben ik penningmeester van het Robijnhuijs is Assen. Daarnaast ben ik lid van de Raad Zelfstandig Professionals van het CNV. Samen met mijn vrouw bezoek ik regelmatig een theatervoorstelling. Na het afronden van diverse opleidingen op administratief/ financieel gebied ben ik gaan werken.

 

Mijn eerste werkgever was een ziekenhuis in Amsterdam waar ik mij bezighield met registratie, facturering, debiteurenbeheer en incasso. Voor de beeldvorming. Dit ziekenhuis had een jaaromzet van € 55 miljoen. Na ruim 9 jaren begon het te kriebelen en werd het tijd voor een nieuwe werkgever.

De kriebeling duurde niet lang. Een ziekenhuis in het Gooi werd mijn tweede werkgever. Helaas begon de onrust toe te slaan. Tijd voor iets nieuws.

Een nieuwe baan vond ik als controller bij Bilderberg Hotels en Restaurants. In een kantoor, drie hoog achter maar met uitzicht op het bos, heb ik de fijne kneepjes van het voeren van financiële administraties en salarisadministraties geleerd.

Beste lezer: je zult wel denken; het wordt wel weer tijd voor een overstap. Goed geraden. Na drie jaren horeca terug naar de zorg. Na een kort verblijf in de zorg, terug naar het bedrijfsleven.

Als hoofd boekhouding kwam ik terecht bij een start up. Het bedrijf zat middenin een turnover. Zij hadden besloten als factormaatschappij verder te gaan. Als financial ga je dan kwijlen. Je mag de volledige financiële administratie opzetten en inrichten. Al snel had ik een bijnaam; de man van 1,5 miljard. Na 20 jaren buiten Friesland te hebben gewoond, de mogelijkheid gekregen terug te keren naar het Heitelân en deze met beide handen aangepakt.

Vitaminepillen en voedingssupplementen. Dit was de business van de werkgever waarvoor ik als administrateur aan het werk ging. Een internationale omgeving met collegae over een deel van de wereld. Na een overname in België, mocht ik regelmatig naar het buitenland; een wens van velen maar voor weinigen weggelegd. Na ruim vier jaren vond ik het mooi geweest en heb ik mijn baan opgezegd.

De beslissing om mijn baan op te zeggen was één van de moeilijkste besluiten die ik tot dan toe heb moeten nemen. Een onzekere tijd over de toekomst ontstond. De vraag: wat ga ik nu doen, was actueel. Uiteindelijk besloten om voor mezelf te beginnen met het administratiekantoor b4ZZP. Het voeren van administraties is waar ik goed in ben. Waar wil ik dan het onderscheid gaan maken? Ik kies voor administratie op maat! Ik ga het gesprek met de klant aan om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Daarnaast laat ik cijfers leven! Ik vind het belangrijk dat de output van mijn werk, de cijfers, met de ondernemer wordt doorgenomen zodat hij of zij weet hoe de vlag erbij hangt.

De keuze om voor mijzelf te beginnen, is één van de beste keuzes die ik tot nu toe heb gemaakt. Ik durf te stellen dat ik nu alleen nog maar dingen doe die ik leuk vind.

Tot slot resteert de vraag: wat kunnen JBN Fryslân en ik voor elkaar en voor de leden van JBN betekenen? JBN Fryslân is voor mij een netwerk. Dit netwerk kan mijn kennis en mijn vaardigheden vergroten. Als ondernemers hebben wij vaak dezelfde uitdagingen. Wat is er mooier dan deze uitdagingen vanuit je netwerk op te lossen. Ik breng mijn eigen kennis en mijn eigen vaardigheden in. Deze stel ik graag ten dienste aan de leden van JBN Fryslân.

______________________________________________________________

Foto Aliëtte VenemaAliëtte Venema, Bureau Oker

Aliëtte Venema is nieuw lid van JBN en mag daarom de aftrap geven voor deze nieuwe rubriek. Aliëtte (31) is getrouwd, heeft drie kinderen van (7, 5 en 3) en woont in Leeuwarden. Geboren in Groningen, opgegroeid in Overijssel en nu woonachtig in Friesland. Ze houdt van tuinieren en lezen. Het liefst leest ze boeken met een boodschap, zoals: ‘Vind je stem, je boodschap en je missie’. Ze is een ondernemersdochter in hart en nieren. Dat merk je meteen als je met haar aan de praat raakt. De oprichting van haar bedrijf, Bureau Oker, in april 2015, kwam dan ook niet uit de lucht vallen. Aliëtte: “In mijn bedrijf komt alles samen wat ik het liefste doe: communiceren, analyseren en adviseren. Ik help graag om het beste uit iemand naar boven te halen”.

Tv-maker bij Noordkaap TV Producties
Ze studeerde Media en Entertainment Management bij Stenden en werkte tijdens haar studie al als televisiemaker bij Noordkaap TV Producties, een bedrijf dat televisieproducties maakt. Een avontuurlijk bestaan dat haar op allerlei plekken bracht. Op jonge leeftijd maakte ze al programma’s voor de landelijke en regionale televisie. Bijvoorbeeld Trauma.nl, een serie die een kijkje achter de schermen van een ziekenhuis bood. Ze mocht hiervoor met het ambulanceteam op stap. Ze moest een verhaal zo in elkaar zetten dat het recht deed aan alle betrokkenen. Ethiek, waardigheid, integriteit en inlevingsvermogen met de slachtoffers speelden een grote rol. Tegelijkertijd moest ze zorgen voor een uitzending die voor de kijkers tot aan het eind boeiend bleef.

Producer bij Omrop Fryslân
In 2008 begon ze als producer bij Omrop Fryslân. Als producer zorgde ze ervoor dat alles achter de schermen alles op rolletjes verliep. Ze moest verslaggevers, editors en cameramensen aansturen. In deze baan was het belangrijk om flexibel te zijn. Er golden strakke deadlines en snel schakelen was een vereiste. Aliëtte was met haar organisatietalent in deze dynamiek helemaal op haar plek. “Tv-maken past heel goed bij mij. Het gaat erom een verhaal te maken dat mensen interesseert en aansluit. Je moet altijd mogelijkheden zien en creatief omgaan met oplossingen. Verder moet je de juiste mensen met elkaar verbinden”.

Vakbondsconsulent bij CNV Vakmensen
In 2013 ging Aliëtte aan de slag bij CNV Vakmensen in Drachten als vakbondsconsulent. Een project om jongeren kennis te laten maken met het werk van de vakbond moest landelijk worden uitgerold. Ze gaf gastlessen op MBO’s, deed acquisitie en stond in de hal van scholen om vragen te beantwoorden.

Zelfstandig ondernemer
En toen, in april 2015, werd ze zelfstandig ondernemer. Van deze keuze heeft ze nog geen seconde spijt gehad. “Het enige wat is soms mis, is reuring van collega’s. Daarom ben ik blij als ik tijdelijk nog eens iets kan doen voor de Omrop. In mijn bedrijf komt alles samen. Ik help mensen op weg. Ik hou hen een spiegel voor, zodat ze zelf stappen kunnen zetten. Mijn doelgroep zijn dienstverleners en coaches die twee of drie jaar bestaan en max. 5 medewerkers hebben. Ze zijn gemotiveerd om de volgende stap te zetten, maar weten niet goed hoe. Ze willen voor zichzelf helder krijgen: wat doe ik zelf, wie is mijn doelgroep, hoe maak ik dat kenbaar?”

“Mijn klanten zijn bijvoorbeeld ondernemers die steeds bezig blijven met productontwikkeling, maar geen stappen durven zetten. Of ondernemers met vragen over de structuur van hun bedrijf. Of ondernemers die willen weten hoe ze hun boodschap over de bühne kunnen krijgen. Een traject duurt 10 weken. Je krijgt elke week een Call/gesprek van 1 uur en een opdracht, waar je ongeveer nog één uur mee kwijt bent. Deze bespreken we daarna en daaruit vloeit een stappenplan”.

Het is duidelijk dat Aliëtte altijd probeert uit te komen bij iemands passie. Net zoals ze ook haar eigen passie heeft ontdekt. “Want hoe dichter iets bij je passie ligt, hoe beter je het kan. Het zijn die dingen, waarvan de ogen beginnen te twinkelen. En dan help ik heel graag om die passie optimaal tot zijn recht te laten komen. Online en offline”.

Uit het gesprek blijkt wel dat de enthousiaste Aliëtte een duizendpoot is. Iemand die haar zaakjes goed op orde heeft en voor veel ondernemers een steuntje in de rug kan zijn!