Workshop ‘Kies en ze kiezen jou’ 23 mei 2017

Erwin Hoekstra Geen categorie

Deze vierde bijeenkomst van 2017 was in het pittoreske Museum Hindeloopen. We werden  ontvangen met koffie en oranjekoek. Er waren 17 leden en niet-leden. Spreker van de avond was Judith Webber van Pure Human. Met haar bedrijf stimuleert ze mensen 100% zichzelf te zijn. Haar visie is dat je aantrekkelijker wordt als je jezelf bent. Als je buitenkant strookt met je binnenkant. Pas dan trek je mensen (c.q. klanten) aan die bij je passen en waarmee je als vanzelf samenwerkt. Om dit helder te krijgen moet je drie vragen voor jezelf beantwoorden:

  1. Waarom doe ik wat ik doe?
  2. Voor wie doe ik dat?
  3. Hoe doe ik dat?

In tweetallen moesten we nadenken over wat ons drijft.

Daarna ging het om ‘wie’. Dat is een cruciale. Het maakt namelijk veel uit met welke klanten je werkt. Judith noemt dat de klikfactor. Je klikt met mensen op basis van dezelfde eigenschappen. Je moet dus eerst weten wat jouw eigen eigenschappen zijn. Dit is het ideaalplaatje. Heb je dat helder dan werkt dat als een soort antenne; je komt steeds vaker mensen tegen met ook die eigenschappen. Vervolgens kun je fijn samenwerken en van elkaar leren. Haar stelling is dan ook ‘Je hebt genoeg overeenkomsten nodig om verschillen te waarderen’.

De hoe-vraag draait erom hoe je het liefst werkt. Ook dat moet je voor jezelf helder hebben. Je kunt anderen vragen hoe zij jou zien. Waar vinden zij dat jouw natuurlijke talent ligt? Jouw natuurlijke kracht? We kregen de opdracht om dit in tweetallen van elkaar helder te krijgen. Vaak zijn bepaalde dingen voor jou heel gewoon, terwijl een ander het als talent ziet. Als jij je natuurlijke talenten scherp hebt, kun je uitkijken naar een baan/klant die daarbij past.

Judith gaf als tip mee om te oefenen in ontvangen. Complimenten krijgen voelt vaak ongemakkelijk, maar hoe ‘meer jij gevuld bent, hoe makkelijker je kunt delen’.

De antwoorden op de drie vragen houden je op koers. Daarmee ga jij op pad. Je moet naar buiten met een verhaal dat uit jezelf komt, zoals jíj wilt ondernemen en werken. En dat voer je tot in detail door; op je website, hoe je werkt, hoe je communiceert etc. En dan kiezen de juiste klanten jou.

Na de workshop maakten we een rondleiding door het prachtige museum. Sporen uit het rijke verleden van het voormalige Zuiderzeestadje zijn er tentoongesteld. Het was een mooie afsluiter van een waardevolle avond.